Lisanne in Australië

Gezellige (en soms chaotische) drukte

In huize Lorenz is er op het moment altijd iemand thuis, dus altijd iets te beleven. Afgelopen week is dan ook een drukke week geweest qua uitstapjes. Voor Pete was deze drukte niet altijd even stimulerend. Hij had nog steeds last van erge hoest en was af en toe koortsig. Ik ga bijna geloven dat het aan mij ligt, al die zieke kindjes in de gezinnen waar ik naar toe ga

Wink
Gelukkig voelt hij zich op dit moment stukke beter! Al heeft dat wel even geduurd. In het begin van de week luisterde hij heel slecht en wilde hij alleen mama. Zo kreeg ik af en toe naar mijn hoofd: "Don't look at me!" of "Go away!". Pete denkt, dat wanneer ik op hem pas, ik de rol van zijn mama overneem en zij dan niet meer terugkomt. Natuurlijk is dat niet zo! Maar dit speelt wel in zijn hoofdje. Zo begon de dag ook donderdag. Pete was wel weer wat beter, maar nadat Nelke 3 dagen thuis was geweest was het afscheid 's morgens best lastig. Gelukkig heb ik Pete kunnen afleiden met het maken van 'hiding places' (zoals Pete de hutten van kussens en dekens noemt). Ook leuk: Pete is helemaal gek van alles wat rijd, vliegt en vaart. Auto's, motors, vliegtuigen, boten, jetski's.. alles komt voorbij. Door deze liefde speel ik regelmatig mee dat ik een race auto ben die kan praten of een boot die kan vliegen, rijden én varen.

Omdat oma Carmen en (oom) Louis zondag zijn gearriveerd, hoef ik niet iedere dag te werken. Zij willen natuurlijk ook tijd door brengen met Pete. Toen Pete nog ziekjes was, is oma vaak thuis gebleven. Hierdoor zijn Louis en ik een paar keer samen op stap gegaan, naar Subiaco, Fremantle en Perth city. Subiaco is een van de grotere suburbs op 15 minuten lopen afstand. Hier ga ik af en toe heen om even snel een boodschap te halen of om Pete af te zetten op school. Vanaf Daglish (waar ik woon) is het 30 minuten met de trein naar Frementle. En wat is dat mooi zeg.. De winkelstraat is heel gezellig met authentieke winkeltjes en boetiekjes. En wanneer je door het park loopt eindig je bij de boulevard en jachthaven. Dit is een prachtig gezicht met super helder blauw water. Het leuke is dat er een aantal restaurantjes en barretjes aan het water liggen, zodat je tijdens het eten of drinken een heel mooi uitzicht hebt. Louis en ik zijn dan ook gaan lunchen bij 'Beautiful creatures', een brewery met (dus zelfgemaakt) bier en heerlijk eten. Sowieso weten de Australiërs hier wel van koken! Bijvoorbeeld de crayfish (Nederlandse vertaling is rivierwaterkreeft, maar dat is gek want hij komt niet uit de rivier..) die Nick en Louis hebben gevangen en Nick heel lekker klaargemaakt heeft in een knoflooksausje!

Woensdag was het tijd om kerstinkopen te doen in Perth city (dat ze hier CBD noemen). Het resultaat was dat Louis goed was geslaagd en ik maar één cadeau had gescoord. Erg lastig! Voornamelijk omdat alle winkels hier in Australië grotendeels onbekend zijn voor ons Europeanen. Aan de andere kant dus ook wel weer een uitdaging. Gisteren ben ik alleen nog de stad in geweest om de laatste cadeaus te kopen en om naar de au pair meeting te gaan. Helaas, het geluk was niet aan mijn zijde, moet ik nog steeds twee cadeaus en was ik de enige op de meeting. Wel veel informatie gekregen van een van de medewerkers van het bureau (like: Rottnest Island. Zeker de moeite waard om even te googlen).

Dit weekend gaan we gezellig met z'n allen op stap. Op zaterdagochtend is er altijd een boerenmarkt in Subiaco en vanwege kerst een speciale markt met allerlei cadeau ideeën (die een fortuin kosten). Morgen, op zondag, gaan we waarschijnlijk brunchen op het strand. Het is altijd even afwachten wat het weer doet. Het belooft mooi weer te worden zonder al te veel wind. Want die wind is iconisch in Perth. Altijd rond een uur of 14:00 komt de wind. Dat is niet altijd even prettig. Zeker niet op het strand. Zondag avond ga ik met Fenne, een Nederlandse au pair die ik vorige week heb ontmoet, naar de enige echte rooftop cinema in Perth. Dit is onze tweede poging.. vorige week stonden we al op de rooftop, maar helaas.. het was uitverkocht. Morgen dus voor de herkansing!

Smile

Het einde van het jaar nadert en daarmee dus ook kerst. Het voelt helemaal niet echt als kerst, met 30 graden en een korte broek. Toch is het wel een hele ervaring om op deze manier kerst te vieren. Met een braai (BBQ), frisse salades en ijskoude wijn. Via deze weg wil ik iedereen hele fijne kerstdagen wensen! Make it a december to remember.

PS. Voor een sfeer impressie van mijn omgeving op dit moment -> zie foto album.

Van barbies naar auto's

Ja, want auto's heeft die Pete wel! Ik heb vrijdag 27 november alle barbies achtergelaten in Melbourne en ben er even een weekje 'tussen uit' gegaan. Zoals ik in mijn vorige blog schreef, heb ik dat weekend erna de Great Ocean Road gedaan, en die was great! Maar mijn week daarna was ook onvergetelijk in St. Kilda

Laughing

Die maandag ben ik met Lisanne (van de tour) en Carlijn naar het strand van St. Kilda geweest. Dit strand (maar ook de suburb zelf) geeft je het ultieme vakantiegevoel met palmbomen en helder blauw water. Deze dag hebben we afgesloten met een wel heel bijzondere bingo

Wink

Dinsdag ben ik naar de suburb Sandringham gereden met de bus om op bezoek te gaan bij Virginie, haar zus en hostkindjes. Het was een gezellig middagje in het park en leuk om haar plekje te zien! Woensdag hadden Carlijn en ik er een dagtaak aan om een (betaalbare) kapper te vinden. Wat is het knippen van je haar duur zeg in Australië! De eerste kapperszaken die we inliepen betaalde je $90.- voor alleen knippen…

Surprised
En toen, eigenlijk heel onverwachts, vonden we de beste kapperszaak van Melbourne. Namelijk een kapper waar we 3 uur lang lekker hebben gezeten, gekletst, bier gedronken en ondertussen ook nog werden geknipt (en in Carlijns geval geverfd). Wat een uitvinding! Die avond zaten we dus lichtelijk aangeschoten bij de Ben & Jerry's open cinema. Maar dat was helemaal niet erg, want het was een Grease Sing Along. Dus, zoals je misschien al kunt raden, hebben we goed meegezongen.

Donderdag was een van mijn laatste dagen in Melbourne. Samen met Carlijn ben ik dan ook de stad in gegaan om de hotspots te zien. En dat wilden we doen vanaf het hoogste gebouw in Melbourne. Maar ja, dat kostte weer wat dollars en daar hadden we geen zin in. Via Lisanne hadden we gehoord dat we via een telecom bedrijf ook een mooi uitzicht zouden kunnen zien. De truc was om in de wc op de bovenste verdieping te komen. Nou.. daar gingen we dan het gebouw in. Maar zie maar eens (ongemerkt) in een kantoorpand op de hoogste verdieping te komen! We kwamen dan ook niet hoger dan de eerste verdieping.. Tegenvaller..

Undecided
Gelukkig werd onze dag 's avonds helemaal goed gemaakt met de pinguïns op het strand van St. Kilda! Deze kleine rakkers komen iedere avond na hun dagje vissen weer aan wal en slapen tussen de stenen. Voor de foto's die we konden maken van de pinguïns (we mochten helaas geen flits gebruiken): zie het foto album.

Vrijdag was het heerlijk weer en hadden Carlijn en ik plannen om naar het Luna park en het strand te gaan. Helaas was het Luna park afgehuurd en alleen voor privé gebruik. Dus werd het een extra lange middag strand. Wat ook niet verkeerd was. Op deze manier was ik namelijk extra moe en heb ik heerlijk kunnen slapen in het vliegtuig die avond.

Want toen was het tijd voor de volgende stap. Goodbye Melbourne, hello Perth! De dagen vliegen om en ik heb het hier enorm naar m'n zin. Ondanks alle kakkerlakken (die ik nu al niet meer op twee handen kan tellen) is het hier heel erg mooi. De familie Lorenz is ook heel erg gastvrij en ik ben stiekem wel blij dat zowel Nelke (uit Nederland) als Nick (uit Zuid-Afrika) Nederlands praten. Pete van 3 (bijna 4) spreekt zelfs 3 talen! In dit huis worden er in totaal 4 gesproken (Nederlands, Duits, Zuid-Afrikaans en Swahili). Dit is soms erg vermoeiend, ook om naar te luisteren haha, maar reuze interessant! Pete haalt ook nog wel eens alle talen door elkaar en maakt er een leuk mengelmoesje van. Dat kan ik hem niet kwalijk nemen

Wink

Dit weekend komen de broer en moeder van Nick en blijven een hele maand hier logeren. Dat wordt dus een gezellige en drukke boel hier in huis!

Mijn Sinterklaas cadeautje

De afgelopen week was een roerige week! Van het afscheid van de familie Canham, het skypen met een nieuw gezin tot bekenden tegenkomen bij aankomst in het hostel. Ten eerste het afscheid. De laatste week die ik werkte voor deze familie was ongemakkelijk. Voor beide partijen was het dan ook het beste dat ik zo snel mogelijk in een hostel zou gaan en vanuit daar verder zou kijken naar een gezin. Maar, heel gelukkig heb ik voor deze tijd een gezin kunnen vinden! Familie Lorenz in Perth(met zoontje Pete van 3) zal voor de komende 7 maanden mijn thuis zijn. Ik ben heel erg blij en opgelucht dat ik zo snel een (super leuk!) gezin heb kunnen vinden. Aanstaande vrijdag dus op naar Perth!

Laughing

In de tussentijd zit ik in een hostel in St. Kilda waar ik bij de eerste stap door de deur al een bekende zag, uit Schoonhoven. De wereld is klein! Het is ontzettend leuk om het hostel leven ook mee te maken. Het bevalt zelfs zo goed, dat ik eraan zit te denken om na 8 maanden (7 maanden werk en één maand reizen met mama) in mijn eentje door Australië te reizen. Maar dat is nog ver weg, het idee is er in ieder geval.

Om mijn laatste week in Melbourne zo goed mogelijk te benutten heb ik de famous Great Ocean Road tour gemaakt dit weekend. Wat een ongelofelijke mooie natuur! Van rotsen op het strand tot regenwoud en bos. In een bus halfvol met Zweden en daarnaast Hongkongse, Braziliaan, Taiwanezen, Franse, Duitse en mede-Lisanne-er (natuurlijk Nederlands) hebben we deze beroemde Road in twee dagen gereden. Ik heb veel wilde (Ozzie) dieren gezien zoals de koala, kangoeroe, emoes en pinguïns. Helaas waren de kangoeroes en pinguïns erg ver weg, dus mooie foto's heb ik niet kunnen maken. Maar gelukkig wel hele mooie herinneringen. De foto's die ik wel heb kunnen maken staan in mijn album!

Wink

De komende dagen ga ik lekker het strand van St. Kilda op (10 minuutjes lopen!), de hoogte punten van Melbourne ontdekken en voornamelijk genieten. Daarnaast heb ik ook veel zin om aan de slag te gaan bij de familie Lorenz. Een nieuwe uitdaging vol frisse moed!

Smile
Kortom, één groot Sinterklaas cadeau voor mij.

Wist je dat?
*Koala's zo'n 20 uur per dag slapen? In de andere 4 uur eten ze eucalyptus bladeren en het duurt lang voordat deze verteerd zijn.
*Scheveningse kacheltje een leuk woord is om te leren aan Hongkongse mensen?
*Ze hier wel hele bijzondere bingo spelen in St. Kilda?

I love Melbourne City

Het is alweer een poosje geleden dat ik een blog heb geplaatst, dus hierbij een nieuwe update! De dagen vliegen voorbij en over het algemeen (lees: altijd dus) ben ik 's avonds na werktijd om half 6 aardig moe. Het werken als au pair (wat inhoud dat ik de hele dag de verantwoordelijkheid heb over een 18 maanden oude dondersteen en na half 4 zijn dit er twee) en het leven in een relatief onbekende familie, vraagt veel energie. Zo zijn Ben, Jessica en ik wel tegen wat dingetjes aangelopen vorige week. Dit maakte de sfeer er helaas niet beter op en ik miste de Hollandse nuchterheid op dat moment stiekem best wel.. Gelukkig hebben we dit helemaal uitgepraat en zijn er huisregels opgesteld die ervoor zorgen dat we een heldere communicatie hebben.

Dan de leuke dingen! Want die gebeuren gelukkig ook

Laughing
Vorige week vrijdag was er een au pair meeting van de agency waar ik ben ingeschreven. Daar zat ik dan met ongeveer tien andere au pairs in een hostel in Melbourne city. Leuke meiden en nog contacten aan overgehouden! Zo ben ik met Virginie en Paulien na deze meeting de stad in gegaan en lekker geluncht. Melbourne is een hele toffe stad. Oude en nieuwe gebouwen worden afgewisseld en er heerst een ontspannen sfeer op straat. Zo staat er op iedere hoek van de straat wel een straatartiest. En het leuke is: deze hebben ook echt een 'programma' wanneer ze spelen en kondigen dit aan. Om deze reden kwam het dat ik deze toffe meneer heb gehoord. Met didgeridoo en al! (Voor andere foto's, onder andere van Melbourne city, neem een kijkje in mijn fotoalbum
Wink

Vorige week zaterdagavond ben ik voor het eerst uit geweest in Melbourne, op Chapelstreet. In deze straat zijn heel veel verschillende barretjes en clubs. Het deed me een beetje denken aan de Witte de With straat in Rotterdam. Ook leuk: in de Irish Pub waar ik ben geweest hadden ze bier gebrouwen in Victoria (de staat waar ik nu woon). Alleen wel jammer dat een biertje, wijntje of andere vorm van alcohol het dubbele is van de prijs die we hier in Nederland voor betalen..

Tongue Out

Zondag ben ik gezellig met Paulien wezen lunchen in Melbourne. Vanaf mijn huis naar de stad is in totaal 45 minuten (lopen en trein). Dat is best te doen! We hebben tijdens deze lunch zoveel gekletst dat we de tijd vergaten en de free tour door de stad hebben gemist. Nog een reden om terug te gaan dus! Vanaf zondag is het goede weer gekomen. De dagen erna ben ik iedere dag met April een stukje gaan wandelen en naar het park geweest. Goed insmeren is echt een must! Je verbrand hier binnen 10 minuten.

Gisteren ben ik met April naar de bibliotheek geweest. Hier hadden ze een playgroup genaamd: Babytime. Naar aanleiding van mijn stage bij Twinkeltje had ik deze ouder-en kindgroep in mijn gedachten (Dreumestijd), maar de Australische versie is hier niets bij! Wauw.. wat een ouders en kinderen in een relatief kleine ruimte. Ik vond het ook niet gek dat April direct begon te huilen nadat de muziek aangezet werd en álle mensen begonnen te zingen. We hebben nog van een afstandje gekeken, maar April had het al gezien. Toch lijkt het me leuk om dit wekelijks te doen, dus een goal voor de komende tijd: April laten wennen aan Babytime!

De door de weekse dagen kunnen dus aardig zwaar zijn. Dit had ik van te voren echt niet bedacht. Maar het is aardig vermoeiend om de hele dag druk in de weer te zijn (met kinderen). En zelfs na werktijd ben ik nog steeds bezig met de kids. Dat is ook logisch doordat ik bij hen inwoon. Des te meer kijk ik uit naar het weekend waarin ik leuke dingen probeer te ondernemen! Ik heb al een aantal uitjes op mijn bucketlist staan (Philip Island, Great Ocean Road, Color Run (waarvoor ik eerst zal moeten trainen, haha) etc.). Gelukkig heb ik nog 8 maanden over waarin ik genoeg leuke dingen kan doen!

Wist je dat?
*Er heel veel Duitse au pairs zijn in Australië?
*Bentleigh, waar ik woon, wel een suburb is maar eigenlijk onderdeel is van Melbourne?
*Ik heel raar opkeek toen het liedje "Mary had a little lamb" werd gezongen tijdens een kinderprogramma op tv en dat eindigde met: "Oh well, I am getting hungry of this song! Roasted lamb is so good!"
*Koffiea big thing is in Melbourne? Melbourne staat ook wel bekend als de stad van de hipsters. En daar hoort natuurlijk koffie bij.
*Trams binnen Melbourne city gratis zijn? Plus het ov in het algemeen is cheap! Daar kan Nederland nog wat van leren..

Elke dag rokjesdag

Maar niet in Melbourne! Zo was het vandaag begin de 30 graden, maar kan het morgen zo weer 22 graden zijn met eventueel zelfs regen. Gelukkig was het gisteren (zondag) ook lekker weer en konden we naar het strand. Het strand is hier super dichtbij en heel populair (op zondag) onder de Australiërs. Normaal gesproken staat strand bij mij gelijk aan zonnebrand en vinden de meeste mensen dit gek. Maar gelukkig (!) ben ik hier niet de enige! Familie Canham bezit allen over een melkwitte huid met sproetjes waardoor er een mega verpakking aan zonnebrand meegaat met alles wat ze buiten doen. Daarnaast is de ozon hier anders en is het echt noodzakelijk om te smeren. Ik val dus totaal niet op met mijn rood(geverfde) haar en sproetjes! Jessica en ik werden zelfs al herkent als zussen

Wink

Vandaag heb ik mijn eerste échte werkdag bij de familie gehad. Jessica is (nog) thuis, want haar baas heeft plotseling het bedrijf gesloten vorige week. Daardoor is Jessica nu op zoek naar een nieuwe baan. Aan de ene kant wel balen, maar ook wel fijn om haar thuis te hebben voor eventuele vragen. Zo is April niet helemaal zichzelf. Haar tandjes komen door waardoor ze heel erge pijn heeft en dit uit in huilen en niet willen eten. Dit levert behoorlijk wat strijd op met eten… Gelukkig kan je haar afleiden met zingen (she loves music!) of haar knuffel (Teddy)

Smile
Maddie is een draak en sinds ze weet dat ik het leuk vind om te tekenen, wil ze niets anders met me doen. Ook vind ze het reuze interessant als ik "De willen van de bus" zing in het Nederlands. En dat gebeurd zo'n 7 keer per dag… Ooit kan ze meezingen!

Na deze eerste werkdag kreeg ik een compliment van Jessica, maar het enige respons dat ik had was respect.Respect for all the mothers out there!

Wist je dat?
*Smiggle een populair speelgoedmerk is en kinderen niets liever willen voor hun verjaardag? Dat betekent dus (vrijwel) geen cadeau onder de $20-…
*Ik elke dag wel wat nieuws eet? Van vegimite en roasted lamb tot frozen yoghurt sticks.
*Ik er nu achterkom hoe raar de Nederlandse taal eigenlijk is? Wat nou teentje knoflook?
*Het normaal is voor Australiërs om pas een gezin te starten na hun 30e?

First day!

Hi there!

Mijn eerste blog vanuit Australië is een feit! Na een reis van 28 uur (inclusief 2 stops in Dubai en in Perth) ben ik aangekomen in Bentleigh. Vergezeld door een koetjesreep (thanks Rico

Wink
) schrijf ik deze blog op mijn kamer.
De reis is me alles meegevallen! Ik heb voornamelijk heel veel geslapen. En dat is fijn tijdens zo'n lange reis, haha. Eenmaal aangekomen werd ik gelijk heel hartelijk verwelkomd door Jessica. Ze had niet eens moeite met me te herkennen (ondanks mijn uiterlijk na 28 uur reizen). Vanaf Melbourne Airport was het nog 45 minuten naar Bentleigh waar de familie woont. Thuis aangekomen heb ik Ben, April en Maddie ontmoet en heb ik een tour door het huis gekregen. Ongeveer een uur en een douche later, stonden er vrienden van de familie op de stoep voor een BBQ. Ter ere van de Melbourne Cup Day is iedereen in Melbourne vrij en wordt er dus gebbqued. Mijn eerste Australische BBQ kan ik dus van mijn lijstje strepen! Het was fijn om afleiding te hebben zodat ik niet in slaap zou vallen. Al ben ik wel net na de kids naar bed gegaan..
Smile

Vandaag (woensdag) heb ik heeerlijk uitgeslapen! Toen ik eenmaal aangekleed en wel was, was het tijd voor lunch. Na de lunch ben ik met Jessica de suburb ingeweest. Zo noemen ze hier de wijken. Alles is heel dichtbij maar uit gewoonte pakt Jessica vaak de auto. Het is zo gaaf om de verschillen hier te ontdekken. Ik neem gauw mijn camera mee op een tripje naar buiten! In de middag ben ik met Jessica en de jongste (April) naar het strand geweest en een park voordat we Maddie van school haalden. Nooit geweten dat de kinderen hier uniformen dragen! Te schattig. Thuis heeft Maddie me álles laten zien. Van haar prinsessenjurken tot barbie's en salto's op de trampoline. Ik moest er ook zelf aan geloven om mijn kunsten te laten zien....Net voor het eten kreeg ik nog de vraag van Maddie: "Lisan (Lisanne in het Engels is erg lastig), do you have any children?" "No I haven't." "Oh.... so you can sleep all night!". Vooral Jessica en Ben moesten heel hard lachen bij deze opmerking

Tongue Out

Vandaag heb ik ook wat dingen geregeld als een Australische rekening en telefoonnummer. Ben heeft zijn oude mobiel afgestaan om als mijn werkmobiel te dienen. Hij liet me de telefoon zien en ik vertelde dat het super toevallig is, maar dat ik die zelf ook heb. "O really?! But that's a really old one!". Dus dan weet ik dat ook weer haha.

Gezien de jetlag is het voor mij alweer bijna bedtijd (21:30) en zal ik deze blog eindigen met een bedankje voor alle lieve berichtjes en dikke knuffel voor iedereen!

Where I live and will leave behind

Dear Ben, Jessica, Maddie and April,

This post is especially for you! The pictures below will show where I live now at the moment and where I've lived during my time as a student. I thought it would be nice to show a little bit of Holland (and also trying to take good pictures with my new camera

Wink

We'll start in Rotterdam, where I lived during the last years of my time as a student. Here you see theKoopgoot. It's a weird translation in English, but it's the name for this shopping area in the centre of Rotterdam.

TheMarkthalis a large marketplace with many choice in food and drinks. It's really nice to just walk by and experience the different products. These products are a more expensive then the normal market though.

Another icon in Rotterdam are theCubes. These are actually houses! My bestfriend also lives in one of these. It looks pretty funny on the outside and at first it's also strange when you're inside. But after a few hours or days, you will get used to the fact that you're in a cube

Laughing

And ofcourse! The harbour of Rotterdam. This is just a small harbour. There're larger harbours where the big ships come for shipping.

Because of the many water in Holland, there are a lot of (small) ferry's. This is the ferry I have to take each day to get to work or home. This ferry passes theLek which is a river betweenNieuwpoort (where I live) andSchoonhoven(where I work).

This is a little inside in my view each day. Grass, trees and blue skies
Smile

I live in a little village called Nieuwpoort. There are little shops and facilities, but it's a peacfull neighbourhood to grow up. Here you see the old town hall.

We Dutch people are surrounded by water. On the first picture you can see the river (the Lek) and on the second one you see one of the canals we have in Nieuwpoort.

Last but not least, the cows! There are many cows and farmers in and around Nieuwpoort. Unfortunatly this poor cow was the only one in the meadow when I took the picture.

I hope you liked the pictures and see a little bit more about my life now! I am really excited to gain new experiences (and pictures

) with you in Australia!

Can't wait!

Het aftellen is begonnen!

Over een maandje is het zover, mijn laatste werkdag en mijn laatste dagen in Nederland. Want het is nu zeker! Ik ga voor (minimaal?) 8 maanden naar Australië!

Sinds het afgelopen weekend heb ik een gezin waar ik deze 8 maanden zal verblijven. In november zal ik aankomen in Bentleigh, 30 minuten van Melbourne, bij familie Canham. Familie Canham bestaat uit vader, moeder en twee dochters van 6 jaar en 17 maanden. Ik zal voornamelijk voor de jongste zorgen aangezien de oudste al naar school gaat. Maar in de weekenden ben ik vrij en kan ik Australië ontdekken :) Dus mocht je tips hebben over deze omgeving: ik hoor ze graag!