Lisanne in Australië

Holiday in Australia PART 2

Het cliché is waar: de tijd vliegt als je aan het reizen bent en je het naar je zin hebt. Vanuit Melbourne schrijf ik deze blog over mijn laatste avonturen aan de Oostkust, Tasmanie en Melbourne.

Mission Beach
Mijn laatste blog sloot ik af met de mededeling dat ik ging skydiven. ’s Morgens begon de dag helaas met regen. Gelukkig was het nog vroeg en stond de dive om 11:00 gepland. Helaas mocht de tijd niet baten want de bewolking bleef hangen. Na uren gehangen te hebben in het centrum van Mission Beach (wat niet groot is), boodschappen gedaan te hebben en op het strand gechillt te hebben, kregen we groen licht. De bewolking was stukke minder. Uiteindelijk was het om 17:15 finally tijd voor mijn dive! De zenuwen begonnen nu toch wel wat te komen, zeker op het moment toen ik in het vliegtuigje boven het strand vloog. Gelukkig kon ik genieten van een prachtige zonsondergang terwijl ik mijn benen uit het vliegtuig stak en de sprong maakte. In een woord: geweldig! Zeker na deze sprong heb ik de smaak te pakken en zou ik het veel vaker willen doen. Het enige minpuntje is de prijs van deze mooie ervaring...

Magnetic Island
The day after had ik stiekem wel wat last van spierpijn, maar dat herinnerde me ook aan de toffe ervaring. Gelukkig was deze dag een reisdag, opweg naar Magnetic Island waar we drie nachten zouden slapen. Vanaf Townsville namen we de ferry richting het eiland, vanaf waar we walvissen hebben gespot. Later hoorden we dat het de Australische winter de walvissen periode is. In deze periode vertrekken alle walvissen rondom Brisbane richting Cairns om de warmte op te zoeken.

Bij aankomst werden we verwelkomd door onze hosts Phil en Robyn. We vielen met onze neus in de boter want er waren (wilde) koala’s in de woonwijk. Samen met Robyn hebben we een halfuur gespeurd naar deze koala’s. En onze zoektocht wierp zijn vruchten af. Zo zagen we twee volwassen koala’s en een jong. De andere dagen op Magnetic Island hebben we voornamelijk doorgebracht bij Alma Bay. Een prachtig stukje strand waar we af en toe een duik maakten en genoten van de zon. Daarnaast hebben we op een zaterdagavond ten midden van de locals de film Brooklyn op een groot grasveld gekeken. Een unieke ervaring! Want aan de mensen te zien en te horen, waren wij de enige buitenlanders.

Airlie Beach
Na drie dagen doorgebracht te hebben op het mooie eiland, zijn we vertrokken richting Airlie Beach. Dit stadje staat voornamelijk bekend om de uitgaanssfeer dankzij de vele backpackers. Wij zaten een paar minuten uit deze vibe in een prachtige b&b met eigen zwembad. Na een nachtje bijkomen van de lange reis, stonden we die dag erna vroeg op voor onze zeiltocht langs de Whitsundays. Deze eilanden zijn het boegbeeld van Australie en de Oostkust met hun witte zand en palmbomen. Helaas hebben wij niet het allerberoemste strand (Whitehavensbeach) gezien, maar wel de andere mooie eilandjes die er niet veel minder onder doen. Tijdens deze dagzeiltocht hebben we ook gesnorkeld boven het Great Barrier Reef. Zoveel Aussie ervaringen in een dag!

Dankzij de goede sfeer in Airlie Beach maakten we makkelijk contact met anderen. Zo hebben we de Duitse Julian leren kennen en heb ik spontaan met drie (aardig beschonken) Australiers muziek gemaakt langs het strand.

Yeppoon
Vanuit Airlie Beach hadden we een lange weg te gaan om uit eindelijk bij Hervey bay aan te komen. Vandaar dat we bij Yeppoon, een klein en authentiek stadje, een stop hebben gemaakt om te slapen. ’s Avonds liepen we ongeveer een uur over een bijna verlaten strand en aten we fish & chips bij een eettentje met een Nederlandse eigenares.

Hervey Bay
Onze reis ging nu toch wel echt heel snel. De afgelopen dagen hadden we veel op de planning en een nachtje hier, een nachtje daar. In Hervey Bay sliepen we bijvoorbeeld een nacht om vervolgens de dag erop vroeg naar Fraser Island te gaan en een dag later weer terug te komen. In Hervey bay sliepen we in een hele mooie grote villa van Italiaanse eigenaren. De eigenaresse had een hele interessante kijk op Europa, Australie en de geschiedenis van Fraser Island. Zo kwamen we erachter dat Fraser Island een paradijs (heilige plek) is voor aborigionals. Op dit eiland is er namelijk een regenwoud. Echter, normaal gesproken groeit een regenwoud niet op zandgrond, maar bij Fraser Island wel. Onderzoekers zijn er nog steeds niet achter hoe dit mogelijk is, al denken ze aan een speciale bacterie die dit veroorzaakt.

Fraser Island
Het eiland waar je niet met je eigen auto mag komen en alleen 4WD (=four wheel drive) auto’s rijden. Na een paar minuten in de (4WD) bus waren we blij dat we niet zelf een auto hadden gehuurd. De weg was een en al hobbel en bobbel. Dit kwam doordat er geen asfaltwegen waren, alleen zand, en omdat veel (touristen) vast kwamen te zitten in het zand.

Op het eiland hebben we een aantal mooie dingen gezien, zoals: Lake McKenzie, een kraakheldere meer met regenwater. Champagne Pools, een bijzonder natuurverschijnsel waarbij er kleine zwembaadjes zijn ontstaan op de stenen. Eli’s Creek, een heel ondiepe rivier waarbij je met een opblaasband door heen kon dobberen. En natuurlijk de snelwegen op het strand (heel bijzonder!) en het regenwoud.

Noosa
Na al het moois van het eiland keerden we weer terug naar het mainland. We reden door naar het bekende stadje Noosa. Het eerste wat ons opviel waren de dure winkels en exclusieve restaurants. Leuke sfeer, maar geen echte plek voor backpackers. Nu waren wij geen backpackers dus hebben wij hier twee nachten rondgehangen en genoten van de ferrytocht over de rivier en de wandelingen in het national park.

Glass House Mountains
De echte wandelingen konden we hier, bij de Glass House Mountains maken. Deze gekke naam dankt deze omgeving aan (natuurlijk) de bergen. Captain Cook (die erg bekend is in Australie dankzij zijn ontdekkingen in het land) vond deze bergen lijken op de grote glazen gebouwen in zijn geboorte stad Yorshire. Vandaar dat hij deze naam toepasselijk vond.

Tijdens de wandelingen hebben we de uitzichten op en vanaf de bergen kunnen bewonderen. Zo zagen we ook een aantal geplande bosbranden. Dat is in Australie heel populair om onverwachte bosbranden te voorkomen. Ze zetten een bepaald gebied af en verbranden de bomen. Dit zijn gecontroleerde branden dus er zijn altijd mensen bij. Vanaf ons uitzicht konden wij grote wolkpluimen zien om de bergen. Een heel apart gezicht. Wat ook bijzonder was aan ons verblijf in de Glass House Mountains was onze accomodatie. Zo verbleven wij in een voormalige kerk. Zeker omdat het onze laatste nachten samen in Australie waren, was dit extra bijzonder.

Brisbane
Onze laatste dag dachten we door te brengen in Brisbane. Ik had al veel goede verhalen over deze stad gehoord en wilde het graag met eigen ogen zien. Helaas kwamen we er maar weer eens achter hoe slecht de wegbewijzering is in Australie. Zeker in en rondom de stad. We zaten namelijk al heel dichtbij Brisbane, maar dankzij het verkeer en een aantal keer om rijden kwamen we veel later bij de ferry aan dan dat we wilden. We hadden een tip gekregen om aan het einde van de ferry lijn onze auto gratis te parkenen om vervolgens met de ferry over de rivier (die midden door Brisbane gaat) naar het centrum te gaan. We hadden er alleen geen rekening mee gehouden dat deze ferry reis zo een uur duurde. En hoe leuk we Brisbane ook vonden, we moesten toch echt onze vliegtuigen halen later die dag. We hebben dus bij elkaar twee uur in Brisbane rondgebracht voordat we naar het vliegveld gingen. Brisbane is zeker een hele mooie stad waarbij modern en authentiek met elkaar wordt afgewisseld. O, en het is er nog mooi weer ook.

Na vier weken was het dan zo ver, mam en ik moesten (voor 3 weken) afscheid nemen en beide vetrokken we in een ander vliegtuig. Mijn moeder naar Nederland en ik naar Melbourne.

Ik schrijf deze blog nu vanuit de openbare bibliotheek in Melbourne waardoor ik een tijdslimiet heb. Ik wil en heb nog zoveel te vertellen over mijn laatste weken hier! Helaas moet dat dus wachten voor in Nederland. Maar net zo goed vertel ik het live, graag zelfs J Morgen vlieg ik vanuit Melbourne en via Dubai naar Nederland, dus al heel snel heb ik de mogelijkheid om het allemaal te vertellen!

De laatste dagen hier in Melbourne zijn fantastisch. Ik merk hoe het is om backpacker te zijn en om onwijs veel leuke mensen tegen te komen. Ik ga dat stukje missen. Het ontmoeten van mensen, me laten inspireren en gewoon het mogen zijn wie je bent. Natuurlijk hoef ik dit niet op te geven, maar neem ik deze ervaringen mee voor mijn toekomstige avonturen. Een ding is zeker: Australie is fantastisch.

Reacties

Reacties

wil

Weer een prachtig verhaal over jullie fantastische reis samen. Wens je een hele goede reis richting Nederland. Tot ziens.

Esther

Nog twee nachtjes ????

Lisette

Fijne reis naar huis & tot snel!

Mieke

Heerlijk om te lezen! We hebben een hele fijne tijd gehad:P samen ..... in Australië.

Gerard

Wat een fantastische belevenissen en avonturen. Mooi herkenbaar beschreven. Hopelijk valt NL niet te erg tegen. Fenne wil het liefst weer terug maar ja......Goede thuiskomst gewenst.

Gerry

Lisanne, ik heb weer genoten van je belevenissen. Ook wil ik even zeggen dat je een leuke stijl van schrijven hebt.
Ik wens je een goede thuisreis en hoop je snel te zien!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active